Annons:
Etikettterrierprat
Läst 972 ggr
FridaR
10/15/15, 11:01 PM

Beskriv din hund!

Skulle vara väldigt roligt att få höra vilka raser ni har och gärna en liten beskrivning. Bra och sämre egenskaper, vad ni brukar göra osv. Lägg gärna in bilder också!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
tnoet
10/23/15, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har två Jack Russells.

Doris (Hm-Bojs Denebola, f. 2012-03-26) som är en väldigt lugn individ. Har inga som helst problem med vilodagar och att slippa långpromenader. Älskar mat, valpar och att sätta andra hundar på plats……….. Det senare i kombination med jobbiga löp har gjort att jag valt kastrering för henne. Resultatet är riktigt bra! Hon är väldigt "mänsklig", drivs inte alls av så mycket instinkter och har inte så stor motor. Väldigt självständig och löser gärna problem på egen hand om hon inte får hjälp av matte eller husse.. Tex öppnar träningsväskan osv. Doris är en hund som älskar att använda hjärnan och lära sig avancerade tricks. Hon njuter av utställningsringen, rallylydnad och freestyle.. Men mattes hjärta klappar mest för agility, så där får hon anstränga sig lite också. ;) 

Edda (Glenriska Mini Cooper S Cabrio, f. 2013-08-26) är Doris raka motsats. En studsboll som inte hinner med att tänka. Går det inte fort så är det inte kul! Har du ingen boll så skiter jag i dig! Typ så fungerar hon. Outtröttlig, ofokuserad och genomsnäll är ord som beskriver Edda bra. Hon går extremt mycket på instinkt, men är alltid 110% snäll mot andra individer och lämnar aldrig min sida även om en hare skulle dyka upp. En väldigt enkel hund att ha med i vardagen, men än mer frustrerande att träna. Saker tar lite längre tid att lära in och man får som förare ha ett större tålamod. Men hon är inte så gammal än och jag tänker att med mognaden kommer nog förmågan att fokusera. :) Tävlar och tränar mest agility, men har även börjat lite smått med rallylydnad.

FridaR
10/23/15, 4:21 PM
#2

#1 Men gud så söta! Roligt med två hundar av samma ras som ändå är så olika :)

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

NinniH
10/27/15, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här hemma bor två Staffordshire bullterriers, som trots samma ras och även kennel (om än obesläktade) är varandras motsatser.

Grim (Meder´s GoldDog Chinwendu, f. 2010-04-12) är en herre som stundtals kan vara lite speciell. Han tycker om och accepterar i princip alla, så länge man inte ser ut som hans ena uppfödare. Nu kanske det låter som om ena uppfödaren skulle varit elak mot honom eller något sådant, men det är mer harmlöst än så. Grims pappa kunde man leka med på ett hårdare sätt och när han försökte leka så med Grim så var Grim inte alls förtjust i det. Och ja, Grim kan vara aningens långsint. 😉 I övrigt är han en väldans pratglad herre som får folk att nästan vika sig av skratt när serenaden väl är igång. Träning tycker han är överskattat, så länge det inte innebär att man får söka efter något gott eller får demolera pinnar. Eller jo, han har fått prova på WP förut och älskade det, men kan pga hälsoskäl inte hålla på med det. Stackaren blev diagnostiserad med SLO i november 2013 och är, tack och lov, besvärsfri sen årsskiftet 2013/2014. Han är nyligen kastrerad efter att ha varit kemiskt kastrerad på prov. Han har nämligen haft väldiga problem när det kommer till löptikar. Inte på så sätt att han sjunger och har sig, utan när det var som värst satt han bara i ett hörn och skakade.

Evi (Meder´s GoldDog Divinium Liv, f. 2011-06-03) är en stor fröken, som nog måste glömt att läsa rasstandarden. 😉 Hon är Grims raka motsats och tycker om att träna, men blir så glad att hon ibland har svårt att fokusera. Älskar allt och alla på två ben, samt de flesta på fyra ben. Vissa gånger önskar jag dock att hon inte var fullt lika glad i folk, eftersom hon fortfarande vid 4 års ålder tror att alla vill hälsa på henne. Hon är otroligt lyhörd, vilket tyvärr kan vara till hennes nackdel. Hon tar nämligen åt sig så fort vi säger åt Grim, eller vår 2-åriga son, och kan bli lite låg. Vi jobbar på det så gott vi kan. Tanken var från början att vi skulle köra agility och WP, men med HD D/ED 1 fick vi lägga de planerna lite på hyllan och fokusera på något mer skonsamt för kroppen. Så träningsmässigt försöker vi med rallylydnad, men vi är långt ifrån redo att tävla än.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Cederström
10/27/15, 11:37 AM
#4

Jag gör så att jag börjar med att lägga in en film på mina 2 Dandie Dinmont Terrier.  Det finns 2 färgvarianter inom denna underbara ras. De 2 är den ljusare Senapsfärgade och den mörkare Pepparfärgade.  Inom rasen föddes endast 30 stycken i Sverige under 2014. Skk säger att det är risk för att rasen dör ut.

Sjöbolyckans Zuma Blitz kallas Sixten, född 2014-05-13 är Senapsfärgad. Trots sin ålder är han mycket lekfull. Han håller sin plats i flocken och kräver inte mycket mer. Han är utställd många gånger och har under året tagit 1 Norskt Cert.

Collector`s Incredible MR Dubbs kallas Amigo född 2014-07-30 är Pepparfärgad. Han är den av de 2 som ser allvarlig ut i blicken. Han är importerad 2015-04-13 från en uppfödare i Oslo i Norge.

Upp till toppen
Annons: