Annons:
Etikettfoder
Läst 494 ggr
FridaR
2015-10-23 13:42

Foder foder...

Debatten om det vilket foder som är bäst kommer nog aldrig ta slut, men själv tröttnar jag aldrig på det. Tycker det är väldigt intressant med foderlära och vilka foder som funkar bra för vissa hundar. 

När jag ska uttrycka en åsikt om foder kan jag endast utgå ifrån fakta och erfarenheter. Om vi tar till exempel Doggy, så är det ett foder jag själv aldrig skulle ge. Varför? Sammansättningen är spannmål, kött och animaliska biprodukter, vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst. 
Alldeles för lite kött och grönsaker och alldeles för mycket spannmål. Har även läst några historier om hur hundar fått hjärtproblem samt utvecklat allergier där det misstänks vara pga av fodret.
Men jag kan ALDRIG argumentera emot någon som har testat hur många olika foder som helst men Doggy är det enda som fungerar, jag kan ALDRIG argumentera emot någon som ger Doggy där hunden är pigg, glad, bra pälskvalitét osv. För vem är jag och säga till dom att de ge ett foder som är dåligt, när det uppenbarligen fungerar? Alltså kan foder som jag inte tycker är bra fortfarande vara ett bra foder för vissa hundar, och då blir det ju ett bra foder för just de hundarna. Men när jag säger en åsikt om något kan jag endast gå efter fakta och erfarenheter, det betyder inte att jag tycker att du ska byta foder bara för det 🙂 

Finns det någon logik i det jag säger och är det någon som tänker lite likadant?

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
Jaxination
2015-10-26 22:10
#1

Säger bara en sak, FÄRSKFODER! <3

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
2015-10-28 18:41
#2

Jag kör på lite olika torrfoder, beror på vad som är på kampanj just nu.. Har dock krav på att det ska vara spannmåls- och glutenfritt! Upplever att mina hundar tycker det är "roligare" att få olika märken och smaker emellanåt, och så länge deras magar klarar av det fint ser jag inget problem med att hoppa lite.

Har däremot börjat snegla lite mot färskfoder, tror aldrig jag kommer gå "all in" men har nu i alla fall köpt på mig och portionerat upp så de kan äta det lite då och då under några veckors tid. Upplever dock att hundarna verkar så mycket hungrigare när de "bara" fått färskfoder till tex kvällsmat? Fastän jag då utgår från 2% av kroppsvikten. Är väl säkert en vanesak för dem, men jag undrar ändå om det finns något man kan blanda ut färskfodret med? Nu har jag kört ner riven morot och det älskar de, men skulle gärna vilja ha tips på annat man kan blanda ut med också. :)

Lon@
2015-10-28 23:25
#3

#2, Min labbe blev vrålhungrig på färskfoder. Förutom morötter - jag ger dem hela så att hunden får tugga och gnaga mer, inbillar mig att det bidrar till mättnadskänslan - så ger jag mina (rå) vitkål, gärna också i bitar som de får tugga.
Hundar tycks inte bli gasiga av vitkål som människor blir men man bör vänja in det lite långsamt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: