Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 692 ggr
FridaR
2015-11-02 11:45

Hetsätande

Min hund har alltid varit extrem glad i mat och snabbt ätit upp det som lagts i matskålen, men nu är det värre. Vi har fått in en annan hund i huset, och då hetsäter han verkligen. Han äter ett foder från Acana där kulorna är ganska stora, men ändå sväljer han dom hela och spyr ibland upp det 😕

Har försökt läsa runt lite vad andra gjort, men det verkar som att folk bara brukar sprida runt maten på t.ex golvet men det blir lite komplicerat för mig. Jag går på en internatskola, alltså att jag bor där från måndag-fredag i ett litet rum tillsammans med mina hundar, och att sprida runt mat på en sån liten yta samtidigt som jag ska hålla bort den andra hunden varenda gång blir lite svårt. 

Har ni några tips? 

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
tnoet
2015-11-02 20:18
#1

Mina hundar hetsäter också! Jag har löst det med att variera hur jag ger fodret. Oftast kastar jag inte ut det på golvet/i trädgården.. För den ena hunden är mer glupsk än den andra och hinner då få i sig mycket mer. :P 

Jag använder mig utav olika aktiveringsbollar. Har nog en 4-5 olika som jag roterar mellan. Ibland när de får färskfoder fryser jag in det i kongar. Om de ska få vanlig mat i skålen så brukar jag lägga i lite oväntade saker (okokt pasta, bitar av grönsaker/frukt, kanske en klick honung eller fil etc) så de stannar upp och undrar lite "vad var det här egentligen?". Förut använde jag maten till belöning under träningspass väldigt ofta, men nu är jag inte så rörlig att det går. :)

Lon@
2015-11-02 23:18
#2

Meen, jag skrev ett långt svar och så verkar det ha försvunnit i cyberspace 😭.

I vilket fall, ger du fodret helt torrt? Vad händer i så fall om du blöter upp det helt alternativt häller på vatten precis innan servering? Då brukar de inte kunna glupa i sig på samma sätt.

Älskar hunden ALLT ätbart? Annars kan man blanda ut maten med något (kalorisnålt) som inte är så gott så att hunden får stå och sålla lite.
Min förre labbe fick vitkål inblandad i sin mat, han åt den men inte lika snabbt.

Hur stor mängd är det per gång? Att sprida ut det på en stor bricka kanske hjälper lite i alla fall?

Har du testat "äta långsamt-skålar"? (Såna med upphöjningar i)
Finns billiga på ÖoB och Biltema.

Det finns också metallkulor och liknande i tennisbollsstorlek som man kan lägga i matskålen så att hunden måste putta runt den för att kunna äta. Har dock aldrig funkat på någon av mina otroligt glupska hundar.

Äter hunden lugnare om den andra hunden går ut under tiden eller kanske sitter i en liten komposthage (vet inte hur stort ditt rum är)?

Man kan också blöta upp torrfodret och frysa in i en kong eller annan leksak så får hunden gnaga/slicka i sig den.

Aktiveringsleksaker kan också vara värt att testa, eller att ge hunden vid träning. Mina hundar anser visserligen att det som inte serverats i matskålen räknas inte som middag så de vill trots foderintag på alternativt sätt ha sitt käk!

Nackdelen med många äta-långsamt-metoder är att hunden kan bli ännu mer stressad när den inte får i sig maten så fort som den brukar.
Jag har börjat med en "äta långsamt-skål till min labbetik, nu efter ett par veckor verkar det som att hon fattat att hon skall äta lite lugnare - i början blev det snarare värre.
Upptäckte dessutom nu i helgen när jag kletade lite burkmat på upphöjningarna i skålen att det drog ner hastigheten. Burkmaten är godare så hon äter den först men eftersom det är så lite så måste hon slicka i sig den, inte inhalera den med vakuumsug som hon verkar göra i vanliga fall.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

CayKantos
2015-11-03 09:30
#3

Vad med dom där foderskålarna som är till för att hundar ska äta långsammare? 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tnoet
2015-11-03 10:31
#4

Den här slowbowlen har jag, btw: 

https://www.youtube.com/watch?v=xwxBFZG9w5M

CayKantos
2015-11-03 10:42
#5

Precis, sådanna :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Cahira
2015-11-06 05:11
#6

Jag matade min hetsätare på golvet temporärt så han behövde plocka upp dom en och en. Han tuggar maten nu. :) 

Att blöta maten går, eller mata på en bricka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: