Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 1179 ggr
FridaR
2015-11-08 17:11

Hur trimmar ni?

Ni med strävhåriga hundar, sköter ni trimningen själva eller lämnar ni in?

Jag håller efter min själv eftersom han inte ställs ut och blir då både enklare och billigare att göra så.

I början använda jag en "trimpinne" men använder nu en vanlig trimkniv. Har dock blivit att jag börjat klippa på mer och mer ställen då det känns onödigt att trimma på de ställena det gör ont :/

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
Lon@
2015-11-08 18:46
#1

När jag skaffade Skroffan så skulle jag aaaldrig trimma själv - sen så började jag plocka lite här och lite där, gick på några av cairnklubbens trimkurser och vips! så nog sjutton var det jag som trimmade henne 🙂.
Hennes uppfödare bor drygt 30 mil bort så det blev inte av att jag åkte ner till henne för att få hjälp.
Vi var dessutom några stycken som brukade träffas en gång i veckan på brukshundsklubben för att trimma våra hundar - och fika, såklart.
Jag trimmade mest med fingrarna, hade en öronkniv till öronen och klippte ljumskarna och lite känsligare delar.
De sista åren ville jag inte stressa henne då hon bland annat hade högt blodtryck så då började jag klippa henne, med en effileringssax.
Visst tappade pälsen sin strävhet men jag tycker ändå att den gav bra skydd mot väder och vins, dessutom blev hon väldigt mjuk och gosig att ta på 😊.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

FridaR
2015-11-08 18:57
#2

#1 Använder också effileringssax, mycket effektivt! 🙂 Konstigt nog blir inte pälsen mjuk där jag klipper, utan bara tunnare men fortfarande sträv.

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Lon@
2015-11-08 19:08
#3

Just det, vi har ju faktiskt en borderterrier för tillfället också. Han är betydligt lättare att trimma än min cairn var, bara att plocka ner.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

tnoet
2015-11-08 23:25
#4

Min sträva har jag börjat raka och det har ej påverkat pälskvaliteten all. Nästa år ska jag ställa henne igen så då blir det den vanliga proceduren med nedplockning 16 v innan och sen lite putsning var 14e dag fram tills utställningen.  Trimmar med trimkniv, skägg, ögonbryn, tassar och rumpområdet tas med effileringssax.

Min andra som är broken kör jag furminator på för att få stopp på fällningen av underull. Sen trimmar jag med trimkniv de få områden där det behövs (kragen och ryggen). Ansar tassar och svanstipp med effileringssax. Henne behöver man inte förbereda alls inför utställning, utan dagarna innan är helt okej. Så smidigt. :D

Kallaterrier
2015-11-09 17:30
#5

Jag plockar ner min irländare en fyra, fem gånger om året. Kammar lite underull däremellan. Jag kör mest med trimkniv, har så jäkla dålig teknik med fingrarna, effileringssax och vanlig sax  på ömtåliga ställen. Hon ställs inte ut så det är ren vardagspäls på henne. Hennes päls är broken och när den börjar bli trimmogen ser hon ut som ett rött ulligt litet får:)

Upp till toppen
Annons: