Annons:
Etikettterrierprat
Läst 1667 ggr
CayKantos
2016-02-03 08:42

"Terrier Päls"

Tjenare!

Hur sköter ni er "terrier päls"? Flesta terrier är ju strävhåriga men alla är ju inte det. Så hur sköter ni pälsen, hur ofta? Vilken ras har ni och vad har den för päls? 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Annette
2016-02-03 08:51
#1

Vi har en brokenpälsad Jack Russell. Han trimmas 4 ggr/år.

[tk1971]
2016-02-03 08:53
#2

Jag har en jackis med brokenpäls. Jag brukar rycka pälsen med jämna mellanrum, när hunden börjar se lite ovårdad ut 🙂Jag och sambon hjälps åt så går det lite fortare. Vi använder mest händerna, men även trimkniv och lite sax för finputs kring mun, tassar och bakdelen.

Karolina-H
2016-02-03 08:56
#3

Jag har en Kerry Blue Terrier, hon klipps 4 gånger om året när hon inte ställs. När hon ställdes ut var det oftare. Hon behöver badas ganska ofta för att pälsen inte ska tova ihop sig totalt.

Har även en Borderterrier som är strävhårig. Han rycks varannan månad ungefär

Codeavalone.blogg.se

Kallaterrier
2016-02-03 09:00
#4

Jag har en irländsk terrier som har broken päls. Hon har en bra päls som jag håller i hyfsat vardagstrim genom att plocka ner henne ordentligt en fem gånger om året ungefär. Däremellan kammar jag ur underull när det behövs och jag klipper de hårömma ställena som ända, ljumskar, bogen till exempel. Jag har inte riktigt lyckats få till en rullande päls, men egentligen hade jag föredragit det. Men, det är min första terrier och pälsvård är inte den roligaste delen tycker jag, därför har jag inte fått rull på det än ;)

Jag jobbar med trimkniv då jag inte har någon fingerteknik överhuvudtaget.

FridaR
2016-02-04 19:34
#5

Min Norfolkterrier har ju ju sträv päls, och eftersom jag sköter all pälsvård själv så "rycker" jag vissa delar och klipper andra. Borstar igenom honom gör jag cirka en gång i veckan :)

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

NinniH
2016-02-13 07:29
#6

Här är det bara något enstaka bad om de är smutsiga, samt rejäl borstning vid fällning. I övrigt ingen pälsvård alls. 🙂 Men sen har jag staffordshire bullterrier också, vars päls är väldigt underhållsfri så att säga.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
CayKantos
2016-02-13 13:51
#7

Hur gör ni när ni rycjer då? E det svårt att lära?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kallaterrier
2016-02-13 14:10
#8

#7 Jag fick en lektion av vår hunds uppfödare. De brukar gärna hjälpa till enligt min erfarenhet. Ofta har ju uppfödarna lite trimning vid sidan om. Att lära sig utställningskvalitet lär ta lite tid, men vardagstrimning brukar man klara av att lära sig själv utan några större problem.

[tk1971]
2016-02-13 14:13
#9

Jag har också fått en lektion av uppfödaren.

CayKantos
2016-02-13 14:31
#10

Vad gör man då om man importerad valpen? :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kallaterrier
2016-02-13 16:12
#11

# 10 Man tar kontakt med närmaste uppfödare av rasen och hör om hen kan hjälpa en, mot betalning naturligtvis. Man kan kontakta ett hundtrim  och fråga om de vill hjälpa en, mot betalning naturligtvis. Här ser du en lista med trimmare som är anslutna till Svenska terrierklubben.  http://terrierklubben.se/wp/?page_id=57 Där borde du kunna hitta någon kontakt tycker jag!

Upp till toppen
Annons: