Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 1398 ggr
Lioness90
11/24/16, 7:45 PM

Introducera katt till carin terrier

Hej! Jag har en kastrerad hankatt på 4 år. Tyvärr så kan jag inte bo kvar där jag bor nu, pga ekonomin. Då det är väldigt svårt att få lägenhet, kan jag med dessvärre rätt stor sannolikhet behöva flytta hem till mina föräldrar… Nu kommer dilemmat de har en snart 9 årig Carin terrier hane, som inte tycker om katter. Och min katt tycker inte riktigt om hundar. Har ni några tips på om det rent praktiskt skulle kunna gå att introducera dem? Att lämna bort Ninja är det inte tal om. Är väldigt tacksam för all hjälp och råd!

Annons:
CayKantos
11/26/16, 11:23 AM
#1

Se till att katten först och främst har tillgång till att fly. Katträd eller hyllor mm vart hunden inte kan komma åt. Försök att inte heller fodra dom för nära varann. Lätt att undgå dumma konflikter så.

Skulle nog se till att det fanns ett rum (typ ditt eget) art katten inte kan komma åt så hunden även har ett eget ställe. Ha hunden kopplad i starten så att han inte kan skada katten lika lätt och ni har möjlighet för att avvakta. Det kommer säkert vara lite bråk. Men har dom sina ställen vart dom kan vara ifred bör det nog lösa sig.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lioness90
12/28/16, 4:05 PM
#2

Uppdatering: Nu har jag och tussen Ninja besök mina föräldrar, bror och hunden Malte tre gånger. Hittills har de faktiskt gått bra, han är i mitt rum i källaren där han har tillgång till kattlådan i en liten gång mellan rummet och hallen. Mat och vatten i rummet samt ett litet kattträd. Malte reagerar på lukten på katt och verkar vara mest nyfiken. De har mötts två gånger, en gång av misstag och en gång lite mer planerat i min famn. Första gången hade jag råkat glömma stänga en dörr, hörde ett morrande uppifrån och gick upp. Där såg jag stackars Ninja ligga ner och se helt skräckslagen ut, med Malte stående bredvid sig (nästan över honom) med upprätad svans, lite viftande. Helt klart nyfiken. Jag lyfte upp Ninja och gick ner för att rädda honom från den där konstiga "katten". Efter den senaste gången vi var där, så vill Ninja tillochmed ut från det trygga rummet där nere och utforska mer. Han vill till och med knappt in i transportväskan när vi ska hem. Så det är hopp om framtiden :)

Upp till toppen
Annons: