Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 2360 ggr
FridaR
10/15/15, 11:54 PM

Fördomar

Att terrierraser har många fördomar mot sig är ingen nyhet. Får ständigt höra om min hund "Men åh han är ju inte så där som andra terriers!", vad menas egentligen med det? Hur är "andra terriers"? Blir alltid lika irriterad när folk slänger sådana kommentarer utan någon grund överhuvudtaget.
Eller när jag berättar att jag har en terrier blir det ofta "Men dom som är ju så….". Alltid lika roligt att folk har så himlaaa bra koll på hur dom är, experter ju 😉

Vad brukar folk säga till er om era hundar?

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
NinniH
10/27/15, 8:45 AM
#1

De fördomar som vi hört brukar vanligtvis vara

"är det såna där kamphundar?"

om våra två staffar. Det var dock ett tag sedan sist och nu är det vanligare att vi får höra mer positiva kommentarer.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

FridaR
10/27/15, 9:59 AM
#2

#1 Tyvärr verkar det vara en väldigt vanlig kommentar när det kommer till bla staffar. Skönt att det blivit bättre i alla fall, folk kanske börjar bli lite mer pålästa 😉

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

CayKantos
10/27/15, 10:18 AM
#3

Tyvärr är det inte bara terriers beteense folk har problem med, många tycker inte om "terrierutseendet", vad det betyder vet jag inte, Finns många hundar som " liknar terriers" men inte är det, samt Finns det terriers som inte ser "Terrier typiska" ut. Kan man inte bara gilla hundar för vem dom är och baserad på utseende och hur många tror dom är? Precis som vi bör göra mera med människor!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

padfoot
10/27/15, 3:08 PM
#4

Terriers är ettriga och skälliga, brukar jag få höra. Och så blir folk förvånade när min inte är det.

Kallaterrier
10/27/15, 5:23 PM
#5

Många ägare glömmer bort att de flesta terrierraserna har arbete som ursprung och inte är rena sällskapshundar. De terrierna har en tendens att vara skälliga och överdrivet livliga och störiga, helt enkelt för att de inte har tillräcklig stimulans i sin vardag. Eftersom det tyvärr finns rätt många terriers som har det så är det inte konstigt att människor tror att det är så som en terrier är.  Man får istället ta det som en komplimang när människor inte tycker att ens terrier har ett typiskt terrierbeteende och istället förklara hur det ligger till på riktigt :)

padfoot
10/27/15, 6:40 PM
#6

#5 Sant! Jag har även fått höra det motsatta om min hund: bara för att han är liten och söt tror folk att han är en knähund som nöjer sig med en liten promenad runt kvarteret. Vilket ju är raka motsatsen till vad han är.

Annons:
Maja2
10/31/15, 2:50 PM
#7

Jag har en staffe och en bodeguero, och har faktiskt aldrig stött på några fördomsfulla kommentarer. Att terrier överlag har vissa egenskaper som är framavlade, är ju inget konstigt, det är ju det renrasaveln är till för, så är det med andra rasgrupper åxå.

Ellen89
11/1/15, 2:30 AM
#8

Har en JRT mix, han ar duktig da vi har tranat laange. Manga tycker att han ar jatte harlig. Han ar valdigt terrier lik fran vad jag last och sett och med mycket traning ar han den harliga hunden vi har.

Lona
11/1/15, 4:10 PM
#9

#7, Jag tror faktiskt att det är många som missat att staffen ÄR en terrier, även om "terrier" ingår i rasnamnet. Den ser liksom inte ut som "en typisk terrier" enligt folk, vilket förmodligen innebär någon form av raggig sak.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

viktoria91
11/3/15, 10:48 AM
#10

Jag har en tibetansk terrier vilket inte är en terrier egentligen, det lät bara snyggt tyckte dem som började avla. 😉 Hon är mycket envis. Lättlärd och snabbt uttråkad. Då säger dem flesta att det är typiskt terrier, fast det har jag ju ingen. 😛

padfoot
11/3/15, 5:10 PM
#11

Sedan finns ju "fördomar" med en korn sanning i också. Min norfolk har mycket jakt i sig, han kan gå från 0 till 100 på en sekund, han har resursförsvar, älskar att gräva och vaktar gärna hemmet, är självständig, envis och har inte ett uns av "will to please" i sig. Jag trodde aldrig jag skulle skaffa en terrier, aldrig varit speciellt förtjust i temperamentet. Men nu får jag 💙💙 i ögonen när folk pratar om terriers, jag älskar ju min lilla jaktidiot, med alla roliga, underbara och jobbiga efenskaper han har.

[AnimeV4]
1/23/16, 9:08 PM
#12

Jag är en sådan som bar på fördomen om att terriers ska vara "sådär", utan att egentligen veta någonting. Sa "ingen terrier!" till sambon. Jag kollade i slutändan på nästan bara terriers och nu är jag inne på att skaffa en English toy terrier..😊

Upp till toppen
Annons: