Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 737 ggr
FridaR
10/16/15, 9:43 PM

Hälsoproblem

Det finns någonting som heter SRD-lista, Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar. Kortfattat kan man säga att det är en lista där raser med större hälsoproblem finns med och målet är att tillsammans med domare få en sundare avel.

Terrierraserna som är med är bullterrier, miniatyrbullterrier, norwichterrier, staffordshire bullterrier, west highland white terrier och yorkshireterrier.

Sammanfattning terrier SRD:

"Gruppen innefattar kondrodystrofa raser. Hudproblem liksom bettproblem finns. I ett par raser förekommer hårlösa hudpartier och fattig päls. Några av raserna har tendenser till överdrifter i rastyp och presentation." 

Klicka här för att läsa mer om hälsoproblem raserna har.

Finns det någon som har någon av raserna och som stött på dessa problem?

###

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
NinniH
10/27/15, 8:43 AM
#1

Jag har två Staffordshire bullterriers och har upplevt åtminstone ett av hälsoproblemen som står med. Hanen hade nämligen demodex som valp, vilket växte bort utan behandling.

De har dessutom fler hälsoproblem. Hanen blev diagnostiserad med SLO i november 2013, vilket han tack och lov är besvärsfri från sen årsskiftet 2013/2014. Tiken har både HD och ED-belastning (D/1).


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Jaxination
10/30/15, 10:05 AM
#2

Min ras var visserligen inte listad (JRT). Men lite hälsoproblem har även min äldre tik. Hon har korta hårstrån som ligger mot ögat. Dessa har bränts bort innan men nu växt ut igen, så de ska opereras bort. Vet inte vad diagnosen kallas? 

Annars har båda mina Patella och ögon UA. (Enligt rasklubbens riktlinjer)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Lon@
10/31/15, 4:16 PM
#3

Det har förstås inte med SRD att göra men min rasklubb har valt att sticka huvudet i sanden 😕. Det som inte syns eller talas om finns inte - alltså har cairnterrier inte längre problem med renal dysplasi (medfödd njurdefekt som oftast innebär att hunden inte ens överlever ettårsdagen).
Dessvärre syns det ju inte i en utställningsring så det kan inte tas med i SRD heller.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: