Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 627 ggr
FridaR
2015-10-16 22:48

Vardagsproblem

Många terrier är inga enkla hundar. Envishet, tuffhet och andra egenskaper kan i många fall leda till problem.

Har själv haft stora problem med hundmöten, något vi har jobbat väldigt mycket och länge med. Under en period var hundmöten felfria, men pga av skada och sjukdom hos min hund gick det en längre period där vi inte kunde träna. Den långa pausen gjorde att vi gick tillbaka några steg i träningen, ett bakslag helt enkelt.
Men vi kämpar vidare så gott det går!

Har ni eller haft några vardagsproblem med era hundar? Isåfall vad och vad gör ni åt det?

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
padfoot
2015-10-27 15:23
#1

Jakten. Han har sjukt mycket jakt i sig. Ska sticka efter allt från cyklar och joggare till vilt.  Triggas också av andra hundar som springer och leker, låser sig helt och börjar jaga dem. Så begränsar väldigt vilka hundar han får leka med, och i vilka situationer. Gått antijaktkurser och jobbar på, men jakten kommer nog alltid vara en del av honom.

Hundmöten har ibland blivit lite jobbiga efter att han passerade 2,5 år, men det funkar ofta bra med skvallerträning.

Jaxination
2015-10-31 19:11
#2

Hundmöten med båda min samtidigt är hemskt.. Om man inte ha godis med sig. Den äldre snor mat på bord och ur soptunnor om de står framme..

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Lon@
2015-10-31 22:35
#3

Jakten. När Skroffan var 1,5 år så sade det "pling" i skallen på henne och min snälla, lydiga terrier var plötsligt väldigt egensinnig.
Vi backade rejält i träningen och gick tillbaks till basics när det gällde i princip allt.
Ute var det långlina på och försök till hjärntvätt från mitt håll. Vi tragglade inkallning och kontakt som tusan med det bästa Skroffan visste som belöning - burkmat!
Så småningom lade sig den värsta jaktlusten, hon var resten av sitt liv ganska het på kaniner och annat småvilt men det gällde mest synretningar.
Man fick ha tummen i ögat på henne men det gick för det mesta att ha henne lös där det var lämpligt, dock var det svårare när jag skaffade två hundar till.

Nästa hund kommer jag helt klart att viltträna från början!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: