Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 795 ggr
FridaR
2015-11-12 17:24

Rekommendera din ras!

Om du utgår ifrån vilken individ du har samt andra du mött inom samma ras, hur skulle du då förklara för någon som är intresserad av just din ras? 🙂 

Vad bör man tänka på? Hur ska man vara som person? Vad kräver den och vad krävs av dig som hundägare? 

Du får gärna svara även fast du har en blandras, det är minst lika intressant!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
CayKantos
2015-11-12 19:29
#1

Vad roligt, alla har ju så olika åsikter, speciellt med tanke på att dom blir en så del stor del av livet, då tycker många ju att det är "världens bästa ras" ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jaxination
2015-11-13 12:43
#2

Jag har JRT.

Att en JRT inte fungerar på samma sätt i huvudet som en ren sällskapshund, utan faktiskt behöver sin aktivering. De blir väldigt destruktiva om de inte får hitta på något. Ser tyvärr många JRT's/korsningar med jrt på blocket. Trots att hunden är liten inbillar den sig att den är störst i världen

Du ska vara bestämd men ändå rättvis. Inte förvänta sig att få saker serverade på silverfat. En terrier är ingen vallhund, som har naturliga "will to please"  instinkter att följa matte/husse. JRT/Terrier i övrigt är en självständig ras. Just JRT är gjord för att kunna gå ner i i gryt helt på egen hand. Lägga mycket vikt på hur du hanterar beteenden som inte är acceptabla. 

Vill du ha en supertrevlig familjehund eller en rolig tränings/tävlingshund, aktivera hunden och lägg stor vikt på uppfostran. Vet innan du skaffar en JRT vad du vill göra, då de egentligen inte är någon ren sällskapshund, utan jakthund. Tyvärr har många av linjerna väldigt lite jakt i sig kvar vilket gör dom till bra familjehundar. Men inkallningsträna mycket! En JRT går sällan muta, den är mycket smart på den biten! ;)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

NinniH
2015-11-13 20:34
#3

Som ägare till en Staffordshire bullterrier måste man vara utrustad med en stor portion tålamod och humor. Ibland kan man få skratta så mycket att man får ont i magen och viker sig dubbel, andra stunder kan de vara rejält envisa/tjockskalliga. Man bör inte vara en person som vill ha en självständig ras, utan räkna med att få en hund som stundtals verkar vilja krypa in under skinnet på en och bo där. De är med andra ord väldigt kelsjuka och vill alltid vara med. Relativt usla vakthundar, då de gärna släpper in allt och alla, men kan däremot säga till om det låter. Inte särskilt skälliga, vilket inte innebär att de är tysta. SkämtarMin hane är till exempel väldigt verbal när han väl kör igång.

Staffen tycker om att röra på sig och är ganska mångsidig. De passar lika bra till agility som till weight pull, spår av olika slag m.m. Dock bör man väl kanske inte ha elitambitioner i exempelvis agility.

Väder och vind är något flera staffar är kinkiga med. Lång promenad i regn? Ute när det blåser? Ja, då får man ofta räkna med korta promenader. Just regn är något många staffar ogärna beger sig ut i. Kyla kan det vara kinkigt med också, då en del fryser mer än andra. För mina är det täcke på om det är runt -6 eller kallare, särskilt för tiken som blir stel (har HD/ED-belastning).

En annan viktig sak är att man ska vara medveten om att det är en kraftfull ras och veta vilken historia rasen har. Kan ha en viss könsagression, även om jag personligen inte stött på den eller märkt den på just mina två. Staffen må ha ett hjärta av guld, men kräver ändå sin ägare.

Kopierat och lite modifierat mitt inlägg från en gammal tråd. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

CayKantos
2015-11-16 08:03
#4

#3 vad roligt, skönt med lite positiva sider på rasen! Ska själv skaffa staffe i framtiden men om man pratar om denna ras i min omkrets är det bara 100% negativitet tyvärr! Har också hört det med könsaggression, dock hört det är mer vanligt hos haner än honor. Men det handlar vel egentligen bara om att hitta på uppfödare och då helt enkelt upp till individ och träning.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lon@
2015-11-18 22:32
#5

Jag har till nyligen haft cairnterrier och jag är helt såld ❤️.

Rasen är generellt sett frisk och har en sund konstruktion utan exteriöra överdrifter.
Som många andra terriers så är det en robust och "tålig" hund, i synnerhet om  man jämför med många andra sällskapsraser i samma storlek.
Dock förekommer njursjukdomen renal dysplasi, tidigare kallad PNP. Det är en allvarlig, medfödd defekt - hundar med RD blir sällan över 2 år gamla.
Den är inte vanlig, problemet är att många uppfödare och även rasklubben väljer att sticka huvudet i sanden i stället för att öppet bearbeta saken.
Förmodligen tänker de flesta cairnägare/valpköpare inte ens på saken, anledningen till att jag alltid drar upp det är att min hund blev drabbad 😕.
Det ÄR bittert när i princip ingen vill erkänna att sjukdomen fortfarande existerar i rasen, trots att den är sällsynt.
Jag avråder absolut ingen från att skaffa cairn av den anledningen men man bör kika lite extra på stamtavlor innan man väljer uppfödare/linjer/valp.

Om man skall beskriva en cairn med bara ett ord så blir det GLAD. En typisk cairn är pigg och glad och hänger med på det mesta.
De brukar vara mycket sociala, även mot barn. Rasen kallas för "Världens bästa kompis" och det ligger en hel del i det.
Den är på alla sätt en terrier - men på en ganska lagom nivå.
Lite attityd och humör, de brukar inte mucka men tar heller ingen skit så att säga.
Egen vilja har de också och det är inte självklart att en cairn gör som du vill bara för att du säger till den att göra det - å andra sidan går de ofta att motiveras med en gotta eller leksak.

Som cairnägare bör man vara utrustad med tålamod och humor, man har aldrig tråkigt med en cairn!
Tyvärr är det nog många som tror att rasen är en ren sällskapshund som passar att promenera runt i kvarteret med.
Synd, eftersom rasen har betydligt större potential än så.
Hittar man de rätta knapparna så ställer de flesta glatt upp på alla möjliga aktiviteter; agility, rallylydnad, viltspår, bruks, nosework och vad man nu vill göra med sin hund.
Satsar man på de högre nivåerna bör man dock välja en annan ras, dels på grund av att fysiken sätter vissa gränser, dels för att den inte har samma arbetslust och samarbetsvilja som en brukshund.

Pälsen är praktisk och står emot väder och vind. Den behöver trimmas (ryckas) regelbundet men det är inte särskilt svårt att lära sig själv om man bara är ute efter en vardagsfrisyr.
Vill man däremot satsa på utställning så behövs ofta proffstrimning för att man skall kunna hävda sig i konkurrensen.

De nackdelar som dykt upp vid olika enkäter som rasklubben gjort är att de tenderar till att vara skälliga, det bör stävjas i tid redan hos valpen.
Rasen har även en viss portion jaktlust, framför allt på småvilt, och ordentlig inkallningsträning är en god investering av tid och engagemang.

Den perfekta cairnägaren är förmodligen, sett ur en cairns synpunkt, en familj med ett rejält matkonto och där det händer en hel del, där hunden får följa med på olika aktiviteter och gärna träna lite av varje.
Men självklart kan man ha cairn som ensamstående också!

På det hela taget så är en cairn en pigg och käck kompis som finner sig tillrätta på de flesta ställen och i de flesta miljöer.
Och så är de ju så ruskigt söta och charmiga…😍

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Zofie
2015-12-27 18:12
#6

#2 "Ser tyvärr många JRT's/korsningar med jrt på blocket. Trots att hunden är liten inbillar den sig att den är störst i världen"

Yeah, tyvärr. Jag har en korsning med JRT och Kinesisk Nakenhund, och jag har en nervös hund med mycket skärpa som hade blivit livsfarlig i fel händer… typ nybörjare, jag får jobba mig blå med skvallerträning och att stärka henne så hon vågar. Så tycker det är vansinne dessa olika korsningar, det är en mentalt skarp hund som ska slåss med grävlingar i ett gryt om det så krävs.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Upp till toppen
Annons: