Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 1761 ggr
CayKantos
2015-11-29 11:15

Första terrier?

Tjenare, undrade vilken terrier ni såg dom bästa första terrier om man tänker rent aktiv sällskapshund. Jag ska inte skaffa men tycker det hade vart roligt att höra eftersom många säkert har olika åsikter på detta ämnet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[viccaan]
2015-11-29 11:38
#1

Det beror på. Vill du ex träna/tävla agility så skulle en JRT passa men dessa är ju väldigt aktiva hundar som kan bli riktigt elaka om man inte gör rätt och aktiverar de ordentligt.  Borderterrier och trevliga hundar som kan göra mycket bra ifrån sig på tävlingsbanorna, jag upplever de lättare att uppfostra och mindre "hetsiga" än JRT. Tänk på att terrier oftast har en del jakt i sig.  Varför är du ute efter just en terrier? Om man vill ha en ren sällskapshund hade jag inte rekommenderat en terrier utan de brukar kräva en del, i alla fall de raserna jag har erfarenhet av.

Kallaterrier
2015-11-29 11:39
#2

Det beror ju på vad man vill ha. För oss var det inget alternativ med en kortbent terrier, de är för små för oss och då fanns det inte så många kvar att välja på. Vi valde en irländsk terrier, perfekt i storlek för våra behov, hyfsat lättrimmad päls och en frisk ras.  Om den är lättare eller svårare än någon annan terrier vet jag inte, jag tror inte det finns den ultimata nybörjarterriern, det beror helt på vad man vill ha och har förutsättningar för.

Karolina-H
2015-11-30 10:42
#3

Jag skulle säga en Carinterrier eller en Borderterrier som första hund. Är lite terrier light men man ska inte tro att det inte finns humör i dem, det är trots allt terrier de med men kan vara en bra start.

Skulle avråda nybörjare från att skaffa sig en Kerry Blue Terrier, är en mycket skarp hundras med massa humör och är väldigt svåra om man inte är van vid terrier och hundar i övrigt.

Codeavalone.blogg.se

tnoet
2015-11-30 23:00
#4

Oj, vad olika åsikter! Om man verkligen vill "satsa" på agility skulle jag nog inte välja en JRT. Det finns såklart superduktiga JRTs därute, men vill man ha en agilitystjärna finns bättre alternativ. 

Borderterrier upplever jag som att de har mer humör än JRT. I alla fall de jag träffat. Men verkar vara en stor variation i den rasen också när man läser kommentarerna här. :)

CayKantos
2015-12-01 07:57
#5

Jag menade aktiv sällskapshund, alltså en hund som skulle orka dom extra långa promenaderna, lite extra trick träning, försöka på olika sporter med, men kanske inte tävla. Det är inte för att jag ska ha hund men för att det är roligr att veta med folks olika åsikter 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tnoet
2015-12-01 09:46
#6

#5 Då kan JRT vara något. Men det är så stor variation inom rasen. Antingen får man en speedad superråtta som kan vara väldigt svår att träna om man inte har erfarenheten, eller så får man en lite mer lat sak som behöver motiveras bra mycket innan träningen tar. ;) 

Om man är ute efter en aktiv sällskapshund i terrierväg så skulle jag nog också välja cairn!

Annons:
CayKantos
2015-12-01 09:51
#7

#6 Det är så roligt då min låtsas farfar har en liten JRT, passar honom inte allt, allt för understimulerad, ser fram emot att flytta tillbaka till Danmark så jag kan hjälpa stimulera den. Men hon är så himla söt, hon har något med nosen/läppen jag inte kommer ihåg vad heter, får lägga ut en bild sen när jag hittar. 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2015-12-01 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är hon, inte så gammal, och svårt att se det med nosen tyvärr.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Karolina-H
2015-12-01 11:00
#9

Hon ser ut att ha typ Gomspalt, är det det du tänkte på?

Codeavalone.blogg.se

Kallaterrier
2015-12-01 11:52
#10

Att tänka på är att nästan alla terrierraserna har jakt i bakgrunden även om det enbart är några få raser som man jagar aktivt med idag och avlar på jakten. Det innebär att man kan ha lite missflyt och få en total jaktidiot även om man har köpt en liten westie eller norwichterrier för sällskap…

Jag tycker att terrierraserna har betydligt mer som förenar än som skiljer.

Lon@
2015-12-01 17:49
#11

Det beror ju lite på vad man har för erfarenheter innan med. Har man till exempel haft en utpräglad bruksras tidigare så passar nog även en hund som är "mer terrier", är man van vid vekare hundar så skall man väl inte dra till med en welshterrier eller en TJT det första man gör 😉. (Tysken tycker jag för all del inte är en aktiv sällskapshund överhuvudtaget utan är och skall vara en renodlad jakthund.)

Men ja, cairn, westie, aussie, norfolk och norwich är väl lite "lagom-terrier". Sen finns ju till exempel skotten och andra mindre vanliga terrierraser men dem är jag inte så insatt i.
Figgade på MH för ett gäng skottar som inte gjorde någonting, de var inte särskilt sociala (men absolut inte rädda, bara sket i testledaren), kampade inte, lekte inte, samarbetade inte blev dock inte rädda heller och hade följaktligen inga problem med avreaktionerna.
Uppfödaren och de andra rasmänniskorna som var där var jättenöjda, för så skulle tydligen en skotte vara?
Hallååå, var är kampen och "jävlar anammat"? Lite krut skall det väl ändå vara i en sällskapsterrier?

Och som vanligt hamnade jag lite OT…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[viccaan]
2015-12-04 20:02
#12

#11 jag tänker på att dessa i flera linjer avlats för sällskap och utställning? Tänker på schäfer "räkorna",  inte mycket brukshundar det, kanske samma sak där  (förlåt för OT)

Upp till toppen
Annons: