Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 700 ggr
Therese
1/13/16, 4:47 PM

Att skaffa hund

Jag skulle behöva höra lite om hur det är att äga en hund.

Jag och min sambo brukar ibland passa en hund och vi har alltid sagt att om vi ska ha en hund så ska det vara han! Nu har vi chansen då han inte ska gå i avel mer.

Jag är eld och lågor och min sambo är mer praktisk i tänkandet och funderar på om vi kommer fixa det i det långa loppet. Hur ser er vardag ut? Hur löser ni det med arbete? Vad kostar hunden i försäkring, foder osv? Fördelar och nackdelar med att ha hund?

Vi är båda uppväxta med hundar men nu är vi ju vuxna, med arbete osv. En med kontorstider och jag med varierande tider (dag, kväll, natt och helg)

Det är en irish softcoated wheaten terrier på ca tre år.

Annons:
parsley
1/13/16, 4:53 PM
#1

Fördelen är att det är mysigt och trevligt. 🙂

Gör ett schema och se hur länge hunden ev får vara ensam varje dag med tanke på era arbetstiden. Går det att hitta någon lösning de dagar man ev är borta för länge? 

Maila du försäkringsbolag som har hundförsäkringar och fråga vad det skulle kosta att försäkra er tilltänkta hund och jämför helförsäkring och olycksfallsförsäkring.

[LoveUnite]1
1/13/16, 5:24 PM
#2

Hur ser er vardag ut?
Just nu arbetslös så tiden finns. Men när jag hade jobb 75%-100% var hunden hos min mamma de dagarna och jag tog hem henne då jag var ledig.
Har man inte familj som kan ställa upp så kan en hundrastare vara bra om man inte hinner hem på lunchen.

Hur löser ni det med arbete? 
Innan när jag hade jobb med 1 tim lunch brukade jag åka hem, eller inom hemtjänsten kunde jag köra förbi hem.   Men när jag jobbade på boende och hade jobb i en annan ort blev det att vovven spenderade mina arbetsdagar hos min mamma. Mina vänner som jobbar heltid de har hundrastare som kommer och tar ut hunden.

Vad kostar hunden i försäkring, foder osv?
Foder kostnader beror på vilket märke du vill ge hunden, finns billiga foder för 200-300 kr för 12-15 kg sedan finns det bättre fodersorter från 499 kr och uppåt, köp helst de i djuraffärerna eller hos veterinärerna. 

Det fodret min hund har nu (stor ras och 11 år) är J/D mobility reduced calorie och den kostar 800 kr för 12 kg, sedan allt annat hon måste ha för sin ålder, lite smärtstillande då och då, veterinärsbesök och… ja, pengarna kan gå åt. Men 500-800 kr för torrfoder per månad. Då räknas ju inte hundgodis och annat med =)

Min hund får dock även husmanskost så torrfodret kan räcka upp mot 6-8 veckor.

Ett veterinärsbesök kan kosta skjortan, så ha försäkring och jag rekommenderar den med max beloppet. Jag har hos Folksam, de har aldrig krånglat och min hund är stamkund hos veterinären hehe. (har en klumpig hund samt nu en gammal hund) Där kan en bas - mellan - max kosta 116 kr upp till max som är 269 kr räknat på en blandras.

Fördelar och nackdelar med att ha hund?
Fördelar, finns så många, mysigt, trevligt, roligt, lärorikt, intressant, aktivt och kärleksfullt. 

Nackdelar, det jag upplever är när man ska resa iväg, vi har inte kunnat resa som hel familj på flera år (14) pga hund, alltid någon som måste stanna hemma för att ta hand om hunden. När man är JÄTTE sjuk, magsjukan eller något och inte har någon som kan gå ut med hunden utan måste gå ut själv, hehe. Men alltså med tiden så är det bara så det är, man tänker inte på det, men en liten "suck" kan väl komma ur en när man mår pissigt och måste ut.

Therese
1/13/16, 7:09 PM
#3

Jag barfar våra katter så målet skulle vara att barfa honom också, han brukar få rått kött och kycklingvingar utöver sitt torrfoder. Är det någon som vet vad det kostar med barf för en hund i den storleken?

Det kan vara en till två gånger i veckan som vi arbetar samtidigt och då är vi borta ca 7.30-15.30. Jag har en vän som jag skulle kunna fråga om hon vill ta ut honom då men annars tänkte jag på hundrastare också, blir dock dyrt om det blir ofta. Ska vi iväg på t.ex, Londonweekend så har vi flera att fråga om hundvakt. Det är just det med vardagarna. Jobbar jag kväll är det ju lugnt, då är han ensam max fyra timmar.

Jag tycker det är lättare att ha hund än katt på ett sätt, ska vi åka iväg kan hunden alltid följa med. Vi åker inte utomlands utan brukar ta en helg hos föräldrar eller vänner ibland.

Tack för era svar! Det är mycket att tänka på.

Therese
1/14/16, 9:08 PM
#4

Åh jag är så glad, vårt största problem har varit hur vi gör om vi arbetar samtidigt, då är vi hemifrån 7-8 timmar. En vän till mig har flyttat närmre oss och hon gillar hundar mindes jag från förr. Hon kunde tänka sig att gå ut med honom när vi krockar med tiderna!

Therese
1/15/16, 7:19 PM
#5

Det verkar som att vi hämtar hem honom i morgon, på min födelsedag, en sån present va!! :D

Upp till toppen
Annons: