Annons:
Etiketterallmäntövrigt
Läst 327 ggr
Ullis123
11/5/19, 11:11 AM

Bedlington eller Powder Puff?

Hej, Nu har vi funderat på hund länge och just nu står valet mellan Bedlington eller Powder Puff. Familj med 4 barn i åldrar mellan 5-16 år. Jobbar dagtid så hunden kommer så småningom behöva hunddagis/dagmatte etc. Vilken ras tror ni passar oss bäst och varför? Tycker själv att båda raserna passar bra in på det vi söker: •Klippras som är enkel att bada (måste bada hunden ca 1 gång/vecka pga mild allergi hos mig) •Lugn inne - aktiv ute Ni som känner till dessa raser: •Är någon av dem mer enmanshund alt tycker om hela familjen? •Tål ljud (som kan förekomma i barnfamilj) •Kan med träning klara några timmar ensam i vuxen ålder (ifall vi har hundrastare) •Valpar är såklart krävande, men kan någon av dessa raser vara en riktig utmaning under tex unghundstiden? Vi har stor hundvana sen tidigare och senast hade jag en underbar Kerry Blue hane. Allt var toppen med honom förutom att jag var rädd att han inte skulle ge sig om nån hund attackerade honom, totalt orädd ch startade iofs aldrig bråk och gjorde aldrig utfall. Sen söker vi nu en något mindre hund. Bedlington är max-storlek (pga av att ju större hund desto mer jobb med badande, som jag ändå måste göra varje vecka pga allergi) Vi söker i första hand en ren sällskapshund som klarar dagar med mindre aktivitet men ändå en hund som kan tycka om och funka att gå på tex rallylydnad och agility eller annat den visar intresse för. Någon som har erfarenhet av någon av raserna eller båda och vill ge lite input i val av ras? ☺️

Annons:
Yuuuhanna
11/5/19, 11:59 AM
#1

Dandie Dinmont terrier? Verkar vara en himla trevlig ras av vad jag sett. Här är länken till skk https://www.skk.se/sv/hundraser/dandie-dinmont-terrier/

Bedlington har jag inte träffat så många men de powder puff jag stött på hade inte uppskattat att bo i barnfamilj. De har varit lite småsura, känsliga för ljud och väldigt självständiga.


Ullis123
11/5/19, 12:51 PM
#2

Tack för tips, men just Dandie är nog inte aktuellt för oss. Söker en klippras (som inte fäller) eftersom jag vet att det funkar med min allergi. Sen vill vi gärna ha en hund med inte alltför korta ben (som t.ex Havanaise etc) Jag har fått uppfattningen att Powder Puff (Chinese Crested) funkar väldigt bra med barn, men kanske finns det vissa linjer med mer rädsla nervositet eftersom du har en annan erfarenhet? Självständighet har jag dock inget emot så länge de inte är extremt tjurskalliga ☺️

Dödsrelikerna
8/4/20, 7:14 PM
#3

Jag skulle bara börja med att träffa raserna du är intresserad av i och med att bara för att man klarar en ras som inte fäller så behöver inte det gälla en annan. Jag tror att powder puffar har lättare pälsvård än bedlington. Bedlington behöver borstas varje/varannan dag då de tovar lätt. Sen tar det alltid ett tag vid dusch av dem då man innan duschen måste se till att de är helt tovfria. Efter duschen MÅSTE de fönas och borstas för annars drar pälsen ihop sig och bildar tovor som är praktiskt taget omöjliga att reda upp.

Upp till toppen
Annons: